סוגי עיסויים – קצת סדר בבלאגן

מה עדיף, עיסוי שבדי או תאילנדי? רקמות עמוק או עיסוי בקרח? או אולי כדאי לטפל בצלקת שנותרה לי מהניתוח שעברתי…? אז בואו נעשה קצת סדר בבלאגן, מאמר זה סוקר בקצרה את סוגי העיסויים השונים, הוא נכתב במיוחד עבור אלה מכם שרוצים לבוא לעיסוי אבל לא יודעים במה לבחור.

מהו עיסוי?
עיסוי הינו שיטת טיפול במגע המבוססת על לחיצה ושפשוף איזורים נרחבים או נקודות ממוקדות על פני הגוף. ישנן טכניקות עיסוי רבות המטפלות במגוון רחב של בעיות כמו כאבי גב ואגן, כאבי צוואר וראש, כאבי מפרקים שרירים ושלד, בעיות מחזור ועוד.
העיסוי מסייע לדם ולחמצן להגיע אל רקמות הגוף השונות ובכך משפר את זרימת הדם הכללית בגוף ואת המערכת כולה. כמו כן הוא מסייע בשיקום רקמות רכות שנפגעו לאחר טראומה או בעקבות שימוש יתר, מחזק את מערכת הלימפה ומנקז רעלים מהגוף, מונע ופותר הדבקויות של צלקות (גם צלקות ותיקות), מעודד הפרשת דופמין, סרוטונין ודומיו ובכך מסייע בטיפול בדיכאון וחרדה, הפחתת מתח ושיפור איכות השינה.
העיסוי מתבצע על מיטת טיפולים בביגוד מלא או בעירום חלקי, תלוי בסוג ובטכניקה המבוצעת. המטפל יכול להיעזר בכלים רבים כמו שמנים, כוסות רוח, שימוש באבנים חמות או בקרח, מתיחות והנעה פסיבית ואקטיבית של המפרקים והשרירים ועוד. טכניקת המגע נקבעת בהתאם לסוג הבעיה עליה מדווח המטופל, כאשר לכל טכניקה יש יתרונות בטיפול בבעיה מסויימת.

עיסוי רפואי:
הינו אחד מסוגי העיסויים המוכרים והנפוצים ביותר והוא כולל בתוכו טכניקות טיפוליות מעולם הפיזיותרפיה. העיסוי הרפואי מתייחס בעיקר למערכת השריר והשלד, מפרקים, גידים ורצועות. המטרה העיקרית היא לעודד גמישות וזרימת דם במפרקים ולשקם רקמות פגועות והוא נותן מענה לכל סוגי הכאב, משפר טווח תנועה לאחר פגיעות טראומה ומטפל בכאבים על רקע שחיקה.

עיסוי שבדי
גם העיסוי השבדי נחשב לפופולארי ומוכר והוא כולל תנועות ארוכות של לישה, ליטוף, דחיסה, חיכוך ותיפוף. הטיפול נעשה על גבי מיטת טיפולים בעוד המטופל שוכב בעירום חלקי מכוסה בסדין, כאשר בכל פעם נחשף איזור אחר בו מטפלים. יתרונותיו רבים, החל בטיפול במפרקים ורקמות פגועות, שיפור טווחי תנועה, עידוד תנועת הדם ועד שיפור במצבו הפיזי והנפשי של המטופל. הרעיון הבסיסי העומד מאחורי העיסוי השבדי הינו כיוון העיסוי שנעשה יחד עם כיוון זרימת הדם בדרכו חזרה אל הלב.
עיסוי רקמות עמוק
כשמו כן הוא. סוג זה של עיסוי מטפל הן בשכבות השטחיות אך גם בשכבות וברקמות העמוקות יותר בגוף. המטפל מעסה את אורכם ורוחבם של סיבי הרקמות ומאפשר זרימה חלקה וחופשית של דם וחומרי סיכוך ברקמות השונות. גם הוא נחשב לעיסוי מרגיע ומשחרר ונעשה על גבי מיטת טיפולים בעירום חלקי.

עיסוי צלקות
כאשר רקמה פגועה מתאחה, הן לאחר ניתוח והן לאחר טראומה היא מייצרת תהליך הצטלקות. בתהליך זה נשלחים סיבים אקראים לכיוונים שונים ובהדרגה נוצר איחוי וצלקת. לעיתים, תהליך האיחוי גורם להדבקויות של רקמות שונות העלולות לגרום להגבלה בתנועה, תחושת שריפה מקומית או כאב.
מטרת העיסוי היא למנוע ולהפריד הדבקויות של רקמת חיבור שעלולות לגרום להגבלת תנועה ולכאב ועוזר גם כאשר הצלקת כבר ישנה.

עיסוי באמצעות קרח
הינו עיסוי מקומי בלבד המשולב בטיפול מגע ונמשך עד רבע שעה. עיסוי קרח מתאים למצבים אקוטיים כמו פגיעות צוואר (צליפת שוט), פריצות דיסק, דלקת אקוטית של רקמה או כל מצב בו נרצה לאלחש ולהרגיע כאב במהירות. הקרח שמוריד במהירות את הטמפרטורה, מעודד את הגוף להזרים כמות רבה של דם לאיזור הפגוע על מנת לחמם אותו, דבר שמזרז את תהליך ההחלמה והריפוי.

קניזיוטייפ
קניזיוטייפ היא שיטת חבישה אשר משמשת בעיקר בפציעות ספורט ופציעות אורתופדיות. הטייפ עצמו הינו חומר אלסטי עמיד במים, אשר בשונה מחבישות אחרות מאפשר תפקוד מלא של המפרק או הרקמה הפגועה. החבישה עצמה מפרידה בין הרקמות השונות, מסייעת במקרה של הדבקויות, משפרת את זרימת הדם ומרגיעה ומפחיתה כאב. את החבישה מבצע מטפל מוסמך בלבד, לאחר בדיקה ואבחון המטופל.

שחרור מיופציאלי
מיו – שרירי, פציה / פאשיה – מעטפת. שחרור מיופציאלי, הינה טכניקת מגע יעילה ביותר אשר עובדת על רקמות חיבור. הגוף בנוי מרקמת חיבור המשכית מהראש ועד לכפות הרגליים, כך שבעיה בקצה אחד של הגוף עלולה במשך הזמן להשפיע על יתר הגוף ולהוביל לבעיות ברקמות מרוחקות. במהלך הטיפול, המטפל לוחץ באופן ממושך על הרקמה התפוסה על מנת לפחית כאב ולהגביר תנועה.

אם אתם עדיין מתקשים להחליט איזה עיסוי מתאים לכם, אתם מוזמנים ליצור עימנו קשר ולתאם טיפול, במהלכו תעברו תשאול ויותאם לכם סוג העיסוי הנכון ביותר עבורכם.